Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Sala di Alessandro

La Sala di Alessandro

In corrispondenza del centro esatto della facciata Sud del Palazzo Reale si trova la Sala di Alessandro, dedicata alla figura di Alessandro Magno, a cui Carlo di Borbone intendeva ispirarsi. Il condottiero è celebrato nel grandioso affresco sulla volta, opera di Mariano Rossi dal titolo Il matrimonio di Alessandro il macedone e Roxane (1787).

La Sala di Alessandro subì più di tutte le trasformazioni politiche del Regno di Napoli.

Fulcro della vita privata della Reggia nei primi anni dell’Ottocento, quando era usata come sala da pranzo dalla famiglia reale, fu convertita in sala del trono durante la dominazione francese. Per l’occasione venne decorata con bassorilievi e dipinti che esaltavano le imprese di Gioacchino Murat. Al ritorno dei Borbone, ogni riferimento ai Murat fu rimosso e sostituito con le opere che vediamo oggi.

I troni in legno dorato, unica testimonianza del periodo napoleonico, sono tra i pezzi più pregiati della collezione di arredi della Reggia di Caserta.

Esplora la mappa cliccando sui pin
Oltre la Reggia
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.