Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Cortili

Tra richiami rinascimentali e innovazione compositiva

Insieme al Cannocchiale prospettico, i quattro cortili interni della Reggia di Caserta sono una delle invenzioni più originali di Luigi Vanvitelli.
Nel Rinascimento il cortile era il centro architettonico e funzionale del palazzo. Vanvitelli rivoluzionò il modello rinascimentale moltiplicando i cortili, che perdevano centralità per lasciare posto alla suggestiva galleria.
I cortili erano attraversati abitualmente dal personale di corte, che poteva accedervi direttamente dagli ingressi laterali del Palazzo Reale: l’efficienza della circolazione di servizio era così garantita.
Attraverso gli archi del Vestibolo Inferiore è possibile avere una visione simultanea di queste immense piazze.
L’idea originaria di Vanvitelli era utilizzare per ogni cortile delle decorazioni diverse, come a voler creare l’illusione di trovarsi tra quattro differenti palazzi. Il re Carlo, tuttavia, dispose che i cortili fossero realizzati tutti uguali tra loro, ritenendo che la bellezza si rivelasse nella simmetria.

Esplora la mappa cliccando sui pin
Oltre la Reggia
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.