Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Scopri di più: Pinacoteca | Paesaggi e vedute – Prima sala

La serie dei porti del regno di Napoli

Re Ferdinando IV di Borbone commissionò al pittore Jacob Philipp Hackert le Vedute dei porti del Regno di Napoli, per emulare quanto aveva fatto il re di Francia, Luigi XV, affidando al pittore Claude Joseph Vernet, nel 1753, l’incarico di eseguire la serie di Vedute dei Porti di Francia. La serie era destinata ad arredare gli ambienti della Villa Favorita di Resina.

In quell’anno Hackert partì per la Puglia per ritrarre i porti delle tre province orientali del Regno: Capitanata, Terra di Bari e Terra di Otranto. Il viaggio durò più di tre mesi e al rientro il pittore iniziò a riprodurre su grandi tele i porti di Taranto e Brindisi, Gallipoli, Manfredonia, Barletta, Bisceglie, Santo Stefano di Monopoli, Trani e infine, nel 1792, il porto di Otranto. 

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.